Nota Minggu Ke-3 (29/4/2009)
Kuliah Dr.Izham
.:TEORI PERUBAHAN.:
Perubahan adalah sesuatu yang x dapat dielakkan dalam bidang pendidikan.
Terdapat 4 jenis perubahan iaitu:
a) Perubahan ke arah peningkatan
• berlakunya perubahan dalam struktur organisasi
• memperkenalkan teknologi baru
• mengadakan program pembangunan staf untuk tingkatkan komitmen dan produktiviti staf
b) Perubahan strategik organisasi
• mendefinasi semula peranan organisasi
• perubahan nilai teras organisasi
• pembentukan semula misi
c) Perubahan reaktif (akibat tindakbalas langsung daripada pelanggan)
• kepekaan pelanggan dan stakeholders terhadap isu-isu persekitaran
• perubahan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan
d) Perubahan akibat daripada jangkaan
• perubahan dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan.
Enam Dimensi Perubahan
1. Tujuan perubahan
- untuk mengadakan penambahbaikan terhadap sesuatu keadaan.
- Ia melibatkan 2 jenis pindaan:
• perubahan yang dibuat untuk kembali kepada keadaan asal yg diinginkan
• perubahan untuk mempertingkatkan pencapaian atau keadaan sistem tanpa mengubahnya
- melibatkan pindaan yang drastik dalam aspek sesuatu sistem spt matlamat, kedudukan dan corak perhubungan sistem tersebut.
2. Unit perubahan
- merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang
- terdiri daripada:
• individu
• kumpulan
• jabatan
• organisasi
• sistem organisasi
• komuniti
3. Sifat perubahan
- mengubah seseorang individu mestilah dilakukan dengan usaha mengubah sikap, tingkah laku atau kedua-duanya sekali.
4. Magnitud perubahan
- merujuk kepada sejauhmana perubahan yang dirancangakan diimplimentasikan.
-istilah spt perubahan yg komprehensif, sistematik dan dalam skala yang besar sering dikaitkan dengan usaha-usaha untuk melakukan perubahan yang memberi impak yang besar.
5. Skop perubahan
- skop terhadap sejauhmana penambahbaikan atau inovasi dalam perubahan dapat ditentukan dengan menggunakan instrumen penilaian.
6. Jangkamasa perubahan
-Kottler (2001) dalam kajiannya mengenalpasti 3 jenis perubahan yang dilaui oleh pelanggannya:
• Perubahan yang berlaku secara spontan tidak memberi kesan yang mendalam. Sikap dan amalan seseorangbitu akan kembali kepada asal setelah kesan perubahan itu luput.
• Perubahan minima dikecapi setelah melalui penentangan awal.
• Perubahan yang berterusan merupakan perubahan yang stabil dan kekal.
1. Model Penggabungan Roger
- apabila masalah telah dikenalpasti, penyelidik akan menyiasat permasalahan itu dan bagaimana ia akan diselesaikan. F asa ini melibatkan eksperimen dan ciptaan yang banyak dan seterusnya menghasilkan inovasi.
-Roger mengakui bahawa inovasi tidak semestinya terhasil dari penyelidikan. Inovasi mungkin terhasil drpd amalan praktikal dan dikatakan sebagai "knowing-in-action" iaitu inovasi yang dihasilkan melalui pengamalan.
2. Model Kanter
- menegaskan bahawa struktur dan inovasi boleh difahami dengan lebih baik jika proses inovasi dibahagi kepada 4 tugas utama iaitu penjanaan idea, membina idea, realisasi idea dan pemindahan idea.
3. Model Rand
- tujuan utama kajian adalah untuk menentukan faktor yang menyebabkan perubahan pendidikan
-memandu ke arah pengumpulan data dan analisis
4. Model Accot
- membuat kesimpulan bahawa kehendak perubahan dalam pengajaran dan pembelajaran telah berkembang secara beransur-ansur.
- 5 langkah:
• Entry
• Adoption
• Adaptation
• Appropriation
• Invention
Khamis, 21 Mei 2009
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan