Selasa, 12 Mei 2009

Refleksi dan Pelan Tindakan – BIG B




REFLEKSI


A. Masalah / Kelemahan


Kecuaian telah saya alami di mana saya mendapati ada beberapa perancangan aktiviti yag masih mempunyai masalah dari segi perancangan yang menyebabkan saya rasa tidak berpuas hati, tetapi Alhamdulillah perlaksanaan dapat berjalan dengan lancar dan baik. Ini termasuk perancangan dalam aktiviti malam kebudayaan.


Semasa di kem BIG, pergerakan saya melakukan kerja agak lambat. Walhal semasa saya belajar di Indonesia sebarang aktiviti/pergerakan saya pantas disamping mampu merancang pergerakan dengan strategik.


Saya mengalami kekurangan stamina ketika mendaki bukit semasa aktiviti Jungle Tracking.
Saya mempunyai keyakinan yang rendah ketika melakukan sesuatu perkara yang tidak pernah dilakukan sebelum ini (abseiling).


Saya juga mempunyai sifat yang terlalu santai sehingga kerja tertangguh.




B. Penambahbaikan


Saya perlu memastikan perancangan aktiviti dirancang dengan lebih terancang agar ianya tidak mengalami kecacatan di dalam perlaksanaan aktiviti tersebut.


Saya juga perlu menguruskan masa dengan betul dan bergerak pantas ketika membuat sesuatu perkara.


Saya perlu membuat persediaan dari segi fizikal terutamanya menguatkan stamina pada kaki.
Saya perlu kuat semangat dan yakin dengan apa yang dilakukan disamping menerapkan nilai tawakkal yang tinggi kepada Allah terhadap nasib diri.


Saya perlu mengubah sikap berlengah-lengah serta ambil ringan terhadap kerja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan