Selasa, 12 Mei 2009


TUGASAN 1

1. Jasmani
Banyak aktiviti dalam BIG ini memerlukan pergerakan yang agak mencabar seperti mendaki dan menuruni bukit yang agak curam, berkayak sampai ke pulau, berenang (snorkeling) sambil melihat ikan-ikan, night camping seta kepenatan berjalan kaki semasa explorasi. Sebelum memulakan sebarang aktiviti, kami semua ada membuat senaman memanaskan badan (stretching) dan menyejukkan badan (cooling down) selepas membuat aktiviti bagi mengelakkan kecederaan pada otot. Aktiviti-aktiviti seumpama ini mengeluarkan banyak peluh serta pergerakan otot secara maksima dapat dirasakan.

2. Emosi
Banyak aktiviti yang dibuat agak meletihkan walaupun aktiviti itu hanyalah Pengurusan Tapak Khemah (Camp Site Management). Keadaan letih selalunya membuatkan emosi akan terganggu dan menjadi kurang sabar. Saya berasa sangat letih dan agak bengang dengan ketua BIG yang selalu meniupkan wisel. Tidak sempat berbuat apa-apa lagi dah tiup wisel suruh cepat, sudahla bilik mandi lelaki tidak banyak. Baru nak masuk biik air untuk mandi wisel dah bunyi, rasa macam nak sorok kan wisel ketua tu jee..dahla tu kene bebel cakap kita lambat. Hati ni panas hendak marah tapi muka tetap senyum untuk lawan perasaan marah..Begitu juga dengan aktiviti lain, asyik ditekan bertubi-tubi, tapi muka ni tetap senyum untuk mengelak stress (stress management kena baik). Apa yang penting dalam situasi ini pupuk semangat sabar dan suka sunyum.

3. Rohani
Semua aktiviti memupuk semangat kerjasama dan kekitaan antara satu sama lain. Keletihan saya hilang apabila melihat ikan berenang-renang semasa snorkeling serta keindahan flora dan fauna yang terdapat di Pangkor. Saya berasa kagum dan penuh kesyukuran dan keinsafan melihat alam ciptaan Allah S.W.T. Selain itu, semasa aktiviti Night Camp membuktikan lagi kekuasaan Allah melebihi makhluk-makhluk ciptaan-Nya. Segala godaan syaitan dan iblis ditepis dengan bacaan ayat Kursi dan pelbagai surah dalam Al-Quran. Aktiviti seumpama ini menguatkan lagi kepercayaan dan keimanan kepada Allah.

4. Intelek
Aktiviti-aktiviti BIG juga mengajar saya berfikiran kritis dan kreatif dalam penyelesaian pelbagai masalah. Untuk membentuk individu yang berfikiran kritis dalam diri saya, saya telah merancang pelbagai strategi bagi melicinkan pengurusan masa dan pengurusan aktiviti sepanjang BIG lalu. Kekreatifan dalam diri saya juga dapat dipertingkatkan terutama semasa LDK

5. Sosial
Aktiviti-aktiviti BIG ini bukan sahaja meningkatkan kemahiran komunikasi interpersonal, bahkan juga mewujudkan lagi kemesraan antara satu sama lain. Walaupun saya agak rapat dengan ahli-ahli kumpulan yang lain namun pergaulan kami ini masih tidak melanggari batasan agama.


KESIMPULAN
Dengan penuh kesyukuran kepada Allah, tidak terdapat kesilapan dan masalah yang serius. Berkat pertolongan para pensyarah dan rakan-rakan BIG B yang lain membuatkan pengurusan jawatankuasa ini berjalan lancar. Sesungguhnya semua ini memberi pengalaman yang amat berharga kepada saya. Segala kesilapan dan masalah yang telah berlaku menjadi pengajaran kepada saya agar lebih berhati-hati kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan