Ahad, 10 Mei 2009

Nota Minggu Pertama

Kajian Tindakan dalam Pendidikan


Pengenalan Kursus
Secara ringkasnya, kursus ini member pendedahan tentang elemen-elemen yang penting yan harus dititikberatkan dalam perlaksanaan kajian tindakan oleh seseorang penyelidik atau guru terhadap permasalahan yang dikenalpasti hasil dari refleksi kendiri dan berusaha untuk merungkai penyelesaian terhadap permasalahan tersebut.


Prinsip Asas Dalam Kajian
1. Mengemukakan soalan/masalah
2. Mengumpulkan data untuk menjawab soalan/masalah.
3. Mengemukakan jawaban kepada soalan/masalah


Proses Kajian
- Secara umumnya proses kajian melibatkan:

1. Mengenal pasti masalah
Mengenalpasti masalah yang ingin dikaji

2. Melakukan kajian perpustakaan.
Memastikan kajian mempunyai sumber rujukan literature

3. Menentukan pendekatan kajian
Menentukan jenis pendekatan apa yang perlu digunapakai.
4. Mengumpul dan menganalisis data
Mengumpul data-data serta membuat analisis terhadap data-data yang diperolehi supaya menjadi maklumat yang boleh membawa kepada penyelesaian permasalahan

5. Membincangkan dapatan dan implikasi kajian
Sebarang hasil atau dapatan dari kajian dibincangkan bagi mengenalpasti kelebihan serta keburukan untuk diaplikasikan dalam situasi atau kehidupan sebenar.

6. Melaporkan hasil kajian
Setelah perbincang dilakukan, laporan atau pembentangan hasil kajian dilakukan sebelum diaplikasikan

Definisi
Kajian atau penyelidikan boleh didefinisikan sebagai proses atau langkah-langkah mengumpul serta menganalisis sesuatu data/maklumat untuk mendapat dan meningkatkan kefahaman terhadap sesuatu topik atau isu tertentu.Manakala Kajian Tindakan pula boleh ditakrifkan sebagai satu proses di mana seseorang itu akan meneliti/menyelidik/mengkaji secara sistematik ke atas sesuatu amalan atau perbuatan bagi tujuan penambahbaikan (bagaimana sesuatu kemahiran, teknik, strategi dapat dipertingkatkan dan memberi impak kepada orang lain) dan perkembangan profesional. Proses yang diperkatakan itu melibatkan beberapa pusingan (cycle) yang berterusan, di mana proses itu mestilah sekurang-kurangnya 3 pusingan jika perlu iaitu :
Reflect --> Plan --> Act --> Observe --> Reflect --> Plan (revised) --> Act --> Observe --> Reflect --> (proses ini berterusan sehinggalah ia mencapai kesempurnaan - Continued Action for Improvement)
Jenis-jenis Kajian Tindakan

Ø Kajian Tindakan oleh guru secara individu
Ø Kolaboratif (fokus kepada 1 isu dalam 1 bilik darjah ATAU 1 masalah yang sama dalam bilik darjah yang berlainan)
Ø Peringkat sekolah (fokus kepada 1 isu yang sama di peringkat sekolah)
Ø Peringkat daerah

Mengapa Kajian Tindakan penting kepada guru?

· Tambah pengetahuan
· Tambah baik amalan (praktis)
· Debatkan sesuatu polisi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan